<< Click to Display Table of Contents >> Online számlázás, felhasználói regisztráció |
![]() ![]() ![]() |
A 2018. július 1-től kötelező adat szolgáltatás sikeres elindulásához a felhasználói oldalon is felmerülnek kötelezettségek. Az adatszolgáltatás megkezdése előtt a felhasználóknak regisztrálniuk kell az Online Számlázó rendszerben elsődleges és technikai felhasználóként.
Az adatküldés a NAV felé csak a felhasználó regisztrációját követően indulhat el (NAV technikai azonosító igénylése)!
Regisztrációs felület jelenlegi elérhetősége: https://onlineszamla.nav.gov.hu/
A regisztráció során létre kell hozni egy elsődleges felhasználói (-adózó képviselőjének regisztrációja-) és egy technikai felhasználói (-emberi beavatkozás nélküli adatszolgáltatáshoz szükséges-) regisztrációt.
Az adatszolgáltatás teljesítésének előfeltétele az adózó, az adózó törvényes képviselője, vagy állandó meghatalmazottja un. „ügyfélkapus” (KÜNY tárhelyes) hozzáférése. Ennek megléte esetén az adózó, az adózó törvényes képviselőjének, vagy állandó meghatalmazottjának egyszeri regisztrációja szükséges az Online Számla rendszer elektronikus felületén.
A regisztrációra NEM számlázó program felhasználónként, hanem adózónként van szükség.
A regisztráció a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalról indulva a regisztráció panelre kattintva indítható.
A megjelenő ablakon az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció” panelre kattintva megkezdődik a tényleges regisztráció. Fontos, hogy az adatkezelési tájékoztatóra vonatkozó checkbox jelölve legyen. A felület az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező felhasználókat azonnal az Ügyfélkapu felületre navigálja, majd azonosítás után visszanavigálja az online számla oldalra ahol megkezdődhet az adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció.
Az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció” során a NAV a teszt időszakhoz képest egyszerűsített az ügyfél regisztráción. Az adóazonosító jel megadását követő lépés a viszontazonosítás, amely az „Ellenőrzés” panellal indítható.
A következő lépés a „Felhasználónév ellenőrzése”.
Amennyiben már létezik felhasználó, akkor lehetőség van kiválasztani, hogy a regisztráció a létező vagy egy új felhasználó névvel jöjjön létre. Ez akkor lehet lényeges, ha egy személy több adózó nevében is regisztrál. Ilyenkor az első regisztrációt követően az „Új felhasználó hozzáadása létező regisztrációhoz” menüpontot szükséges választani (lásd fentebb) majd megadni a képviselni kívánt cég adószámát a szükséges helyen.
Ebben a lépésben a regisztrációt végző, a gazdálkodó szervezet képviseletében eljáró felhasználó adatai kerülnek rögzítésre. A regisztráció típusa lehet gazdálkodó szervezet vagy Egyéni vállalkozó (magánszemély).
Gazdálkodó szervezet esetében az adószám, Egyéni vállalkozó (magánszemély) esetén adószám és adóazonosító jel megadása szükséges. Az adószám megadását követően a regisztrációs felületen előtöltődnek a gazdálkodó szervezetről, vagy egyéni vállalkozóról ismert adatok. Amennyiben a regisztrált személynek nincs képviseleti joga a megadott adózóra vonatkozóan, a rendszer hibaüzenetet küld. A folyamatot a „Regisztráció” gombra kattintással zárjuk.
Az adózói adatok ellenőrzését követően ha a képviseleti jog megfelelő, akkor a Részletes adatok megadása következik.
Itt nyílik lehetőség felhasználónév és jelszó megadására. Sikeres regisztrációt követően a bejelentkező felület jelenik meg.
Belépés a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalon keresztül a felhasználó név és jelszó megadásával.
A regisztrációt első ízben teljesítő adózó/törvényes képviselő/állandó meghatalmazott, mint elsődleges felhasználó a „Felhasználók” oldalon az „Új Felhasználó” gomb kijelölése után megjelenő ablakban jelenthet be (igényelhet) az adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges technikai felhasználót.
Az online adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat útján történhet. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez a fentiekben hivatkozott gép-gép interfész használatához szükséges adatokat, azaz a technikai felhasználót nyilvántartásba kell venni.
A technikai felhasználót az elsődleges felhasználó hozhatja létre. Ehhez az előzőekben megadott felhasználó névvel és jelszóval be kell jelentkezni, majd a megnyíló “Cég-felhasználó kapcsolatok” ablakban az adószámra kattintani. Ekkor az ügyfélkapu bejelentkező felülete nyílik meg, ahol az ügyfélkapus bejelentkező adatok megadása szükséges. Belépést követően a „Felhasználók” menüpontra kattintva megjelenő ablakban kilistázódnak a regisztrált felhasználók.
Itt az „Új felhasználó”-ra kattintva juthatunk át a “Technikai felhasználó” hozzáadását támogató felületre. Itt történik meg a Technikai felhasználói oldal hozzáadása, ennek véglegesítéséhez jelszó megadása kötelező. A technikai felhasználó jogosultsága kizárólag az Online Számla felület adatszolgáltatás teljesítésére terjed ki.
A Technikai felhasználó hozzáadását befejezve a „Mentést” követően legenerálható az XML aláírókulcs valamint az XML cserekulcs. A generált felhasználó névre, XML aláíró kulcsra és XML cserekulcsra valamint a felhasználó névhez tartozó jelszóra szükség lesz a deep.erp Számla online paramétereinek beállításához.
Fontos tudni, hogy a számlázó programmal történő adatszolgáltatás akkor minősül teljesítettnek, ha azt állami adó- és vámhatóság rendszere visszaigazolta. Ennek figyelése a felhasználó feladata és kötelezettsége, ugyanakkor a deep.erp támogatja a sikertelen küldések figyelését, az erre való figyelmeztetést és az újraküldést. Ennek paraméterei is az előző pontban ismertetett rendszerparaméterben állíthatók.
A pénzügyminiszter 2/2018. (VI.1.) PM rendelete a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosításáról, részletesen foglalkozik azokkal az esetekkel, amikor az adatküldés nem sikeres, nem megvalósítható, vagy meghiúsult.
A rendelet adatszolgáltatásra vonatkozó részét itt olvashatják:
„4/A. Számlázó programok adatszolgáltatása
13/A. § (1) A számlázó programnak a gép-gép interfész használatához szükséges azonosító adatok megküldése mellett a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmát a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállításakor azonnal, XML formátumban, az állami adó- és vámhatóság közleményében meghatározott módon és adatszerkezetben, elektronikus úton továbbítania kell az állami adó- és vámhatóság részére.
(2) A számlázó programmal történő adatszolgáltatás megkezdésének feltétele a gép-gép interfész használatához szükséges adatoknak az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany állami adó- és vámhatósághoz tett bejelentésén alapuló nyilvántartásba vétele.
(3) A számlázó programmal történő adatszolgáltatás akkor minősül teljesítettnek, ha az (1) bekezdés szerint történt a benyújtása, és a sikeres feldolgozást az állami adó- és vámhatóság rendszere visszaigazolta.
(4) Ha az állami adó- és vámhatóság visszaigazolása alapján az adatszolgáltatás nem dolgozható fel, a hiba elhárítását követően az adatszolgáltatást meg kell ismételni.
(5) Amennyiben az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany az állami adó- és vámhatóság rendszerének sikeres feldolgozásra vonatkozó visszaigazolása ellenére észleli, hogy hibás adatszolgáltatás történt, az adatszolgáltatást a hiba elhárítását követően meg kell ismételni. Az ismételt adatszolgáltatást az adatszolgáltatásra kötelezett adóalanynak az állami adó- és vámhatóság rendszerében jóvá kell hagynia.
(6) A (4)-(5) bekezdés szerinti hibás adatszolgáltatás esetén az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany a javított adatszolgáltatást az állami adó- és vámhatóság rendszerében a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmának manuális rögzítésével is megteheti.
(7) Ha a (4)-(5) bekezdés szerinti hibás adatszolgáltatás észlelésének napjától számított 3 munkanapon belül a hiba elhárítása nem történt meg, akkor az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany az adatszolgáltatást a hiba elhárulásáig a (6) bekezdésben foglaltak szerint köteles teljesíteni.
13/B. § (1) Ha a számlázó program által kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat adatait fogadó elektronikus rendszerben üzemzavar történik, az állami adó- és vámhatóság az üzemzavarról és az üzemzavar elhárítását követően annak kezdő és megszűnési időpontjáról haladéktalanul közleményt tesz közzé honlapján.
(2) Az állami adó- és vámhatóság az elektronikus rendszereinek karbantartás miatti leállítását megelőzően a karbantartási igény felmerülésével egyidejűleg tájékoztatást tesz közzé a honlapján a karbantartási célú üzemszünet várható kezdeti időpontjáról és tervezett tartamáról.
(3) Ha a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállításának időpontjában a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat adatait fogadó elektronikus rendszer üzemzavar, karbantartás vagy az internet-szolgáltatás elégtelensége miatt nem érhető el, a számlázó programnak a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmát az üzemzavar, karbantartás vagy az internet-szolgáltatás elégtelensége megszűnését követő 24 órán belül kell az állami adó- és vámhatóság részére elektronikus úton továbbítania.
(4) Ha a számlázó program a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállításának időpontjában a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat adatainak szolgáltatására kötelezett adóalany rendszerének üzemzavara vagy az internet szolgáltatás elégtelensége miatt nem továbbítja az állami adó- és vámhatóság részére, a számlázó programnak az előállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmát az üzemzavar elhárulását követő 24 órán belül kell az állami adó- és vámhatóság részére elektronikus úton továbbítania.
(5) A (4) bekezdéstől eltérően az adatszolgáltatásra kötelezett adóalany rendszerének 48 órát meghaladó üzemzavara vagy az internet szolgáltatás elégtelensége esetén ezt a tényt az adatszolgáltatásra kötelezett adóalanynak az állami adó- és vámhatóság rendszerében legkésőbb a 48 órás időtartam leteltekor jeleznie kell és az adatszolgáltatást ezen időtartam leteltétől számított 24 órán belül az állami adó- és vámhatóság rendszerében a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmának manuális rögzítésével köteles teljesíteni. Amennyiben ezen 24 órás időkeret alatt az üzemzavar vagy az internet szolgáltatás elégtelensége nem hárul el, az időkeret az állami adó- és vámhatóság rendszerében tett ismételt bejelentéssel újabb 24 órával meghosszabbítandó mindaddig míg az üzemzavar, internetszolgáltatás elégtelensége fennáll.”