Szállítólevelek

<< Kattintson a Tartalomjegyzék megjelenítéséhez >>

Navigáció: Program menüpontjai (Navigációs pult) > Bizonylatok >

Szállítólevelek

Kétféle szállítólevelet tud a program kiállítani ebben az ablakban (a program beállításától függően):

Készletmozgató szállítólevelet: a rögzített tételek mennyisége azonnal levonódik a készletből, és az ilyen szállítólevelekből készített számla már nem nyúl a mennyiségekhez.

Nem készletmozgató szállítólevelet: ebben az esetben a készlet mennyisége nem változik, viszont a szállítólevélen lévő áruk mennyisége egy külön oszlopba kerül feljegyzésre a készletben.

A Készlet modul használata előtt érdemes eldönteni, melyik módon kívánjuk használni a programot. A Beállítások csoport Program beállítások alatt lévő Bizonylati beállítások ablakában alul, a Készletmozgató vevői szállítólevél opció bejelölésével vagy törlésével állíthatjuk be ezt működést.

 

A Szállítólevelek funkcióra kattintva egy általános listás áttekintő ablak jelenik meg, amely testre szabható, exportálható, nyomtatható az eszköztárakon lévő gombok, valamint a jobb egérkattintásra megjelenő menük segítségével.

Kattintson ide a nagyobb méret megjelenítéséhez!

A Szállítólevelek kezelésére szolgáló gombok

Az alábbi gombokat használhatjuk a Kezdőlap eszköztáron a hagyományos gombokon kívül:

Új szállítólevél: új, forintos bizonylat rögzítését indíthatjuk el. Ha a gomb alatti kis nyílra kattintunk, választhatunk forintos vagy deviza bizonylat kiállítása között.

Bizonylat ismétlés: egy meglévő, a listás áttekintőben kijelölt foglalásból készíthetünk másodpéldányt. Ilyenkor a korábbi bizonylat adataival nyílik meg a szerkesztőablak.

Törlés: a szállítólevelet törölhetjük, ha nincs szükség rá. Csak nem készletmozgató szállítólevelek esetében használható!

Leszámláz: az aktuálisan kijelölt szállítólevelet egy kattintással számlába emelhetjük. Ilyenkor megjelenik a számla felülete szerkesztésre a szállítólevél adataival.

Egyéb műveletek: a megjelenő listából kiválaszthatjuk, hogy az aktuálisan kijelölt szállítólevelet milyen másik bizonylatba szeretnénk átemelni (hasonlóan a leszámlázáshoz).

Bizonylat nyomtatás: egy vagy több kijelölt bizonylat nyomtatását végezhetjük el. A megjelenő ablakban kiválaszthatjuk a nyomtatót, a megjelenítésre szolgáló sablont, a nyomtatás példányszámát, valamint közvetlenül PDF-be is nyomtathatunk, ahol megadhatjuk a mentés helyét. Több bizonylat nyomtatásánál az ablak alján lévő listás áttekintőben szűrhetjük és kiválogathatjuk a nyomtatni kívánt bizonylatokat. A nyomtatást az OK gombra kattintva indíthatjuk el.

Nyomtatási kép: az aktuálisan kijelölt bizonylat nyomtatási képét tekinthetjük meg az alapértelmezetten beállított sablonnal.

Visszáru: amennyiben a szállítólevélen lévő termékek visszaküldésre kerülnek, a Visszárut érdemes használni a szállítólevél törlése helyett. Készletmozgató szállítólevél esetében csak ezzel a funkcióval lehet levenni a készletből a mennyiségeket szállítólevél használata során. Fontos, hogy ilyenkor a teljes szállítólevél visszáruzásra kerül, tételek nem módosíthatók a visszáru szállítólevélen!

Kapcsolt nézet: a lenyitható menüben a Bizonylat sort bekapcsolva a listás áttekintő alatt egy ablak jelenik meg az aktuálisan kijelölt szállítólevél soraival. Javasoljuk ennek a bekapcsolását, mert akkor a bizonylat megnyitása nélkül is láthatjuk annak tartalmát.

A Szállítólevél ablakának felépítése

Új szállítólevél indításakor, bizonylat ismétlésénél, visszáru szállítólevél kiállításakor a bizonylatkészítő ablakban/fülön érhetjük el a szükséges mezőket.

Bizonylatkészítő ablak

A megjelenő ablak három részből áll:

a bizonylat aktuális végösszegét a Munkaablak tetején láthatjuk

a felül találhatjuk a bizonylatfej-adatokat

a lapokon bizonylat-tartalmi adatokat találhatunk

 

Kattintson ide a nagyobb méret megjelenítéséhez!

 

A bizonylatfej-adatok közül a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező, ezek hiányában a bizonylat nem rögzíthető.

A bizonylat-tartalmi adatok első lapján találjuk a Bizonylat sorokat. Ez egy listás áttekintő szűrősávval, tehát az adatokat az oszlop fejlécére kattintva rendezhetjük, szűrhetjük. Fontos, hogy ezek a műveletek nincsenek kihatással a számla végső tartalmára, csupán az egyszerűbb rendezést, keresést könnyítik meg!

Új bizonylat sort csak a partner kiválasztása után lehet felvinni, az áttekintő bal sarkában található Új bizonylat sor (fehér lap ikon) gombbal!
A gomb megnyomására egy önálló ablak jelenik meg, ahol a csillagozott mezők megadása kötelező. Az Áru mezőbe kattintva választhatunk a megjelenő áttekintőből terméket. A fontosabb termékinformációk megjelennek az árukiválasztó feletti sávban. A listából történő kiválasztás után a Szerkesztés (ceruza) ikonra kattintva módosíthatjuk az áru adatait, ezután ne felejtsük el megnyomni az ablak tetején lévő Frissítés gombot! A Törlés (kis x) gombbal törölhetjük a tévesen kiválasztott terméket. Megadhatjuk a bizonylatra szánt mennyiséget, a használni kívánt áfát, valamint a nettó vagy a bruttó árat. A Kiegészítő adatokba, valamint a Megjegyzés mezőbe plusz információkat rögzíthetünk az adott tételhez. A Kiegészítő adatok a nyomtatási képen alapértelmezetten nem jelennek meg, egyedi díj ellenében tudjuk elhelyezni a sablon egy megadott pontján. A Megjegyzés mezőbe a Gyakori megjegyzések gombbal tallózhatunk be korábban rögzített szöveges információkat. A tételt a Mentés és bezárás vagy a Mentés és új gombokkal vehetjük fel a bizonylatra. A Bezárás gomb alapértelmezés szerint nem rögzíti a sort, ezért ennek megnyomásakor figyelmeztető ablakot kapunk.a mentésről.

Miután legalább egy bizonylatsort rögzítettünk, az aktív tételsor törölhető a piros X ikonnal, azaz a Törléssel.

 

A Bizonylatkészítő ablak Összesítő adatok oldalán szintén megjelennek a végösszegek az 5-10-re történő kerekítéssel együtt.

A Tárgy, illetve a Megjegyzés fülön írhatjuk be, vagy a Gyakori megjegyzésekből emelhetjük be a bizonylat tárgyához vagy a bizonylat megjegyzéshez szükséges szövege(ke)t.

A Kiegészítő adatok fülön a bizonylathoz tartozó plusz információkat vihetjük fel. Ezek alapértelmezés szerint nem jelennek meg a bizonylaton, de egyedi díj ellenében a papír alapú bizonylatok megadott helyére állandó jelleggel kitehetjük.

A Csatolmányok fülön az Új fájl csatolása gombbal a számítógépünkön lévő fájlok hivatkozásait tallózhatjuk be egy megnyíló ablak segítségével, amit rögzítés után a Csatolmány megnyitása gombbal megtekinthetünk.

A Kapcsolódó akták lapon az Új akta kapcsolat gomb segítségével iktathatjuk a bizonylatot egy már meglévő dossziéba (ld. az Iktatás alatt található dossziékról szóló témakört).

 

A bizonylatot a Mentés és bezárás vagy a Mentés és új gombbal rögzíthetjük. Ha rögzítés helyett később folytatnánk a bizonylat összeállítását, a Félretétel gombot nyomjuk meg, és a bizonylatot ezután a Félretett bizonylatok között találjuk meg. A Beemelés gombbal a listában található bizonylat-típusokból emelhetünk át adatokat a bizonylat sorokba.

A bizonylat-kiállítás menetéről bővebben a Gyakorlati útmutatónkban olvasható bővebb leírás.