<< Click to Display Table of Contents >> NAV OSZ adatszolgáltatás |
![]() ![]() ![]() |
A listás áttekintőben megtekinthetők a NAV felé online adatszolgáltatással átadni megkísérelt számlák és az átadás adatai, az átadás státusza. A funkció kapcsolódik az Online számlázás, Adatszolgáltatás (NAV) miatti módosításokhoz.
Az online számlaküldés folyamatát a Tippek és trükkök / Az online számlaküldés folyamata alatt olvashatja.
A kereskedelmi vevői számla áttekintőre oszlopválasztóval kitehető a Számla Online adatának állapota (Feldolgozás alatt, Sikeres, Sikertelen stb), mely a számla Online felület által visszaadott aktuális állapotát mutatja. A különböző állapotokra Feltételes megjelenítési szabály állítható be, mellyel pl. Sikertelen állapot esetén az adott számla sor egyedi színezést kaphat.
A Számla online adatszolgáltatás alatt jelennek meg azok a számlák, amelyek gép-gép kapcsolaton keresztül továbbításra kerültek a NAV online számlabejelentő rendszere felé. Innen kezdeményezhető a számlák manuális Feladása, lekérdezése és az XML újragenerálás és küldés.
A listás áttekintőre kitehető egyes oszlopok ismertetése.
Számlaszám | A továbbítandó vagy továbbított számla száma |
Cég típus | Normál (éles rendszer) teszt (teszt rendszer). A normál beállítás vezérli, hogy a számlák továbbításra kerülnek. 2018 július 1. előtti időszakban fordított működéssel bír. (teszt cégbeállítás esetén van adatküldés.) |
Befogadás ideje | A számla NAV rendszerbe befogadásának időpontja. |
Beküldés ideje | A számla beküldésének időpontja a NAV rendszer felé. |
Befejezés ideje | A számla feldolgozás befejezésének időpontja. |
Státusz | A számla aktuális státusza. (lejjeb részletezve) |
Eredmény | A kommunikáció sikerességét jelöli. Három értéket vehet fel. 1. A számla NAV részéről történő sikertelen befogadása, ERROR (hiba) üzenet van vagy a számla NAV felé történő továbbítása eleve sikertelen = N/A. 2. A számla NAV részéről történő sikeres befogadása, WARN (figyelmeztetés) üzenet van = Figyelmeztetés. 3. A számla NAV részéről történő sikeres befogadása, nincs WARN üzenet = Rendben. N/A és Figyelmeztetés esetén meg kell vizsgálni, hogy miért nem sikerült az adatküldés, vagy milyen figyelmeztető üzenet érkezett vissza. |
Eredeti bizonylatszám | Sztorno, helyesbítő számla esetén az eredeti bizonylat száma. |
Számlaművelet típusa | Eredeti számla beküldésekor: "Adatszolgáltatás eredeti számláról". Sztornó számla beküldésekor: "Érvénytelenítés". Helyesbítő számla beküldésekor: "Adatszolgáltatás számlát módosító okiratról". |
Számlázó program azonosítója | A számlázó program egyedi kódja a jelentéshez. |
Adatszolgáltatás azonosítója | NAV rendszertől visszakapott számlánként egyedi tranzakció azonosító. |
Legutolsó naplóbejegyzés | A számlához köthető utolsó naplóbejegyzés. |
Kihagyott | Pipa esetén a számla kikerül az adatszolgáltatásból. |
Manuális | A számla a NAV rendszerbe kézzel került berögzítésre. Jelölt állapotban a számla nem kerül továbbításra. |
Státuszok részletezése
Küldésre vár: | A számla nem került továbbításra. (pl. internet kapcsolat hiánya). |
Feldolgozás alatt | A számla továbbításra került a NAV rendszerébe. |
Sikeres befogadás | A számlát a NAV sikeresen befogadta. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lehet hiba a feladott számlában (pl. hibás adószám). A feladás részleteit a Számla online adatszolgáltatás sorba belépve a Napló bejegyzésekben tekinthető meg. |
Sikertelen befogadás | A számlát a NAV nem fogadta be a számlát XML tartalmi hiba miatt. |
Küldés felfüggesztve: | Amennyiben a NAV OSZ felé sikertelen küldések száma a rendszerbeállításban megadott szám egész számú többszöröse lesz, akkor a NAV OSZ adatszolgáltatás "Küldés felfüggesztve" adata beállításra kerül. Az így megjelölt adatot az ütemezett feladat nem próbálja meg elküldeni. A küldést manuálisan lehet kezdeményezni a NAV OSZ Adatszolgáltatásból, vagy a Feladás funkcióval, vagy az újonnan létrehozott "Küldés újraindítása" funkcióval. Ez utóbbi esetében a jelölő kikerül az adatszolgáltatásból, és az ütemezett feladat újra próbálkozik a beállításban megadott számig. Amennyiben a küldés sikeres, akkor is kikerül a jelölő, és megváltozik az adatszolgáltatás státusza (Feldolgozás alatt). A kapcsolódó rendszerbeállítás neve: NAV OSZ küldés felfüggesztését megelőző sikertelen küldések száma – alapértelmezetten 100 az értéke. Ennél kisebbet lehet beállítani, nagyobbat azonban nem. |
A sorba belépve a Napló tabulátor fülön jelennek meg a NAV-tól visszakapott WARN vagy ERROR üzenetek. A naplóbejegyzés soron duplán kattintva megjelennek az üzenet részletek.
Napló bejegyzések: | A konkrét számla deep/NAV kommunikációval kapcsolatos eseményeket naplózza. Minden egyes kommunikáció vagy kísérlet külön sort kap. Megjelenik benne a művelet ideje, a művelet leírása, a tranzakció azonosítója, az eredménye (a kommunikáció sikerességét jelzi és nem egyenlő a számla befogadás eredményével)és a hibakód. Egy kiválasztott soron állva és duplán kattintva a Hibaüzenetek tabulátor fül alatt megjelennek a hibakód részletei. Sikeres számla befogadás esetén is lehet itt bejegyzés. A Válaszüzenet tabulátor fül alatt a NAV által visszaküldött üzenet olvasható. |
Számla XML | A NAV felé továbbított XML tartalma. |
Feladás
Küldésre vár státusz esetén a számla feladását manuálisan a Feladás ikonról indítva vagy ütemezett feladattal kezdeményezhetjük. NAV online felületen technikailag érvénytelenített számla ismételt feladása is a Feladás ikonnal lehetséges.
Küldés
A NAV válaszüzenetek lekérdezését manuálisan a Lekérdezés ikonról indítva vagy ütemezett feladattal kezdeményezhetjük.
XML újragenerálás és küldés
Sikertelen befogadás esetén a javított XML generálása és újraküldése innen kezdeményezhető.
Amennyiben a sikertelen küldések száma a rendszerbeállításban megadott szám egész számú többszöröse lesz, akkor az NAV OSZ adatszolgáltatás "Küldés felfüggesztve" adata beállításra kerül. Az így megjelölt adatot az ütemezett feladat nem próbálja meg elküldeni.
A küldést manuálisan lehet kezdeményezni a NAV OSZ Adatszolgáltatásból, vagy a Feladás funkcióval, vagy a "Küldés újraindítása" funkcióval.
Számla online adatszolgáltatás sorba belépve bepipálható a Manuálisan feltöltött mező, amellyel azt jelezhetjük, ha korábbi kommunikációs hiba folytán nem kívánjuk mégsem felküldeni a számlát, mert már a NAV felületén kézzel rögzítettük. Hasonló funkciót tölt be a Kihagyott mező is, csak itt más okból állíthatjuk nem felküldendőre az egyébként az automata küldési probléma kapcsán nem felmenő számlát.
A NAV online számlafeladás automatikusan történik, a válasz üzenetek lekérdezéséhez létre kell hozni egy ütemezett feladatot. Amennyiben ez működik, a deep.erp-be való belépéskor megjelennek a figyelmeztetések és hibaüzenetek.
Technikai érvénytelenítés a NAV online számla felületen a Nyilatkozatok/Adatszolgáltatási érvénytelenítése menüpont alatt lehetséges. Minden esetben felhasználói feladat, a deep.erp-ből nem kezdeményezhető.
A forrás megtekintése funkcióval közvetlenül innen beléphetünk a kijelölt számla adataiba.
A rendszer a számlán megadott Számviteli dátum értékét a számla XML invoiceDetail.invoiceAccountingDeliveryDate mezőjében átadja a NAV OSZ felé.
Amennyiben a NAV nem fogadja be a számlát (ERROR), akkor a naplóbejegyzés "Hibakód" oszlopában megjelenő kód és a sorba belépve a hiba "hibakód" és "üzenet" mezői részletes leírást adnak a hiba okáról. A lista nem teljes, más hibaüzenettel is találkozhat.
Lehetséges hibaokok:
BAD_REQUEST/INVALID_REQUEST | A beküldött XML nem megfelelő, nem tekinthető XML-nek. A hibát a fejlesztőnek kell javítani, majd a javítást követően a számlát ismét be kell küldeni. |
INTERNAL_SERVER_ERROR/NOT_REGISTERED_CUSTOMER | Az adószám nem regisztrált adózóhoz tartozik. |
INTERNAL_SERVER_ERROR/INVALID_CUSTOMER | Az adószáma nem létezik vagy számlaműveletek végzésre nem alkalmas a státusza miatt. |
INTERNAL_SERVER_ERROR/INVALID_USER_RELATION | A technikai felhasználó nincs regisztrálva, vagy már nem érvényes a regisztrációja. |
INTERNAL_SERVER_ERROR/FORBIDDEN | A technikai felhasználó jogosultsága nem teszi lehetővé az adatszolgáltatást (NAV felületen meg kell adni a megfelelő jogosultságot ennek a technikai usernek, vagy másikat kell a paraméterekbe beállítani helyette.) |
INTERNAL_SERVER_ERROR/REQUEST_ID_NOT_UNIQUE | Több gépről ugyanazon cég nevében történő adatküldés esetén ugyanabban az időszeletben többen próbáltak adatot küldeni, de csak egyikük kapta meg az engedélyt az adatküldésre (A kérésben szereplő adószámra a megadott requestId-t már felhasználták). Pár perc múlva újra kell küldeni a kérést. |
INTERNAL_SERVER_ERROR | A fogadó oldali szerver nem elérhető. |
SERVICE_UNAVAILABLE/MAINTENANCE_MODE | A hívott operáció karbantartás miatt átmenetileg nem szolgál ki. Kísérje figyelemmel a NAV felületen elhelyezett tájékoztatót és ismételje meg a kérést egy későbbi időpontban! |
NAV válaszüzenet:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?><GeneralErrorResponse xmlns="http://schemas.nav.gov.hu/OSA/1.0/api" xmlns:ns2="http://schemas.nav.gov.hu/OSA/1.0/data"><header><requestId>EL1JDzG4e0+8TsVvguFRkg</requestId><timestamp>2020-01-17T10:10:01.272Z</timestamp><requestVersion>1.1</requestVersion></header><result><funcCode>ERROR</funcCode><errorCode>FORBIDDEN</errorCode><message>Jogosultság szükséges!</message></result><software><softwareId>HU703192-DEEP-2001</softwareId></software></GeneralErrorResponse>
Hiba oka: A Nav felületen a technikai felhasználó nem rendelkezik jogosultsággal a számlák kezeléséhez és lekérdezéséhez. Ilyen esetben fel kell venni egy új technikai felhasználót, és a deep.erp online számla adatszolgáltatás paraméter ablakban át kell állítani a technikai, csere stb. kulcsokat ennek a technikai felhasználónak a kódjaira/jelszavára.